Όταν ψάχνεις online και κάνεις την έρευνά σου στα ηλεκτρονικά καταστήματα προτού αγοράσεις το επόμενο κινητό σου τηλέφωνο, βλέπεις τα μοντέλα που σε ενδιαφέρουν κυρίως μέσα από φωτογραφίες και λήψεις που έχουν επιλεχθεί από το εκάστοτε ηλεκτρονικό κατάστημα.
Οι περισσότερες συσκευές έχουν πλέον πλούσιες δυνατότητες και λειτουργίες, τις οποίες θα ανακαλύψεις όταν δοκιμάσεις τη συσκευή και δύσκολα θα τις δεις από την περιγραφή. Επιπλέον, συνήθως τα δεδομένα και οι πληροφορίες για τα smartphones που προβάλλονται στα ηλεκτρονικά καταστήματα και στις μηχανές αναζήτησης, συλλέγονται από τις επίσημες σελίδες των κατασκευαστών και από online βάσεις δεδομένων.
Για αυτό, πριν προχωρήσεις στην τελική αγορά και προκειμένου να αποφύγεις τις κακοτοπιές, πρέπει να είσαι βέβαιος ότι το κινητό που θα επιλέξεις ανταποκρίνεται στις ανάγκες σου, επιβεβαιώνοντας τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του και διαβάζοντας όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.
Εφόσον κάνεις την επιλογή σου και προχωρήσεις στην αγορά, υπάρχουν κάποια επιπλέον βήματα που θα ήταν καλό να ακολουθήσεις στη συνέχεια. Κατά την παραλαβή της παραγγελίας σου, άνοιξε επί τόπου το δέμα και έλεγξέ το προσεκτικά, ώστε να βεβαιωθείς ότι παραλαμβάνεις ακριβώς αυτό που έχεις παραγγείλει και ότι τα περιεχόμενα έφτασαν σώα, χωρίς κάποιο εμφανές ελάττωμα.
Επίσης, όπως ορίζει η νομοθεσία για τις ηλεκτρονικές αγορές, το κινητό τηλέφωνο θα πρέπει να συνοδεύεται από το νόμιμο παραστατικό αγοράς (απόδειξη αγοράς ή τιμολόγιο), καθώς το παραστατικό είναι αναγκαίο για την οποιαδήποτε εγγύηση συνοδεύει τη συσκευή.
Εάν κάτι δεν πηγαίνει καλά σε σχέση με τα παραπάνω ή δεις κάποιο εμφανές ελάττωμα, τότε μπορείς να αρνηθείς να παραλάβεις το προϊόν ή ακόμη και να επικοινωνήσεις με το κατάστημα, ζητώντας αντικατάσταση ή επιστροφή του.
Από εκεί και πέρα, για τον έλεγχο γνησιότητας του smartphone που μόλις αγόρασες υπάρχουν κάποια βασικά στοιχεία που μπορείς να εντοπίσεις και μόνος σου, όταν φτάσει πλέον η συσκευή στα χέρια σου.
Έλεγχος συσκευασίας
Ο οπτικός έλεγχος της συσκευασίας είναι βασική αρχή. Αν η συσκευασία είναι εμφανώς χτυπημένη, ανοιγμένη ή έχει παραποιηθεί, τότε ενδέχεται να καταδεικνύει ότι έχει γίνει παρέμβαση εκτός του κατασκευαστή. Ανάλογα με τον κατασκευαστή, σε κάποιες premium συσκευές η συσκευασία μπορεί να είναι τυλιγμένη και σφραγισμένη εξωτερικά με ζελατίνα. Επίσης, σημαντικό στοιχείο είναι να υπάρχει πάνω στη συσκευασία η ταινία ασφαλείας και να μη δείχνει σκισμένη ή κολλημένη ξανά.
Αν έχεις οποιονδήποτε προβληματισμό από την εξωτερική συσκευασία, τότε όπως προβλέπεται από το νόμο έχεις δικαίωμα να υπαναχωρήσεις και να ζητήσεις να επιστραφεί το προϊόν στο κατάστημα εντός 14 ημερών από την ημερομηνία παραγγελίας – παραλαβής.
Όταν ανοίξεις τη συσκευασία, θα πρέπει να ελέγξεις ότι στο εσωτερικό της περιλαμβάνονται όλα όσα αναγράφονται στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος και στο site του κατασκευαστή, όπως για παράδειγμα, ο φορτιστής, τα ακουστικά και όποιο άλλο περιφερειακό ή καλώδιο συνοδεύει τη συσκευή.
Σε κάποιες περιπτώσεις, ενδέχεται τα αξεσουάρ που βρίσκονται στη συσκευασία του smartphone να διαφέρουν ανά παρτίδα, καθώς ορισμένες κατασκευάστριες εταιρείες κατά καιρούς προσθέτουν ή αφαιρούν εξαρτήματα, ανάλογα με την τρέχουσα εμπορική πολιτική.
Έλεγχος ΙΜΕΙ και Serial Number
Ακόμη ένα χρήσιμο στοιχείο ελέγχου είναι ο αριθμός ΙΜΕΙ και το serial number (σειριακός αριθμός), που συνήθως αναγράφονται σε ειδικό αυτοκόλλητο πάνω στη συσκευασία.
Ο αριθμός IMEI (International Mobile Equipment Identifier) είναι ο διεθνής αναγνωριστικός αριθμός που συνοδεύει υποχρεωτικά κάθε συσκευή που λειτουργεί σε δίκτυα GSM ή/και UMTS. Το ΙΜΕΙ είναι μοναδικό για κάθε συσκευή και αποτελεί ουσιαστικά την ταυτότητα του κινητού τηλεφώνου, το οποίο χρησιμοποιούν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι για την ταυτοποίηση και την αναγνώρισή του όταν συνδεθεί με το δίκτυο τους.
Τόσο το ΙΜΕΙ, όσο και ο σειριακός αριθμός, φανερώνουν βασικές πληροφορίες της συσκευής τις οποίες μπορείς να ελέγξεις, όπως για παράδειγμα τον κωδικό μοντέλου, την ημερομηνία κατασκευής, τη χώρα παραγωγής, το υπόλοιπο της εργοστασιακής εγγύησης και της υπηρεσίας υποστήριξης για τη συσκευή σου. Αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές (π.χ. Samsung, Apple, Xiaomi) παρέχουν δικές τους online σελίδες ελέγχου του ΙΜΕΙ.
Tip: To IMEI αναγράφεται σχεδόν πάντα στο εσωτερικό του τηλεφώνου εκεί όπου τοποθετείται η μπαταρία, ενώ συχνά υπάρχει πάνω στη συσκευασία, την απόδειξη αγοράς και στο συνοδευτικό εγχειρίδιο χρήσης. Επιπλέον, πληκτρολογώντας τα ψηφία *#06# όταν το κινητό είναι σε λειτουργία, τότε ο αριθμός IMEI εμφανίζεται στην οθόνη του τηλεφώνου.
Φυσικά, υπάρχει και ο παραδοσιακός τρόπος, όπου με ένα γρήγορο τηλεφώνημα στο τμήμα εξυπηρέτησης του εκάστοτε κατασκευαστή μπορείς να έχεις πρόσβαση στις αντίστοιχες πληροφορίες.
Λογισμικό
Όσον αφορά το λογισμικό της συσκευής, κάθε smartphone ρυθμίζεται ανάλογα με τη χώρα στην οποία θα διατεθεί προς πώληση. Η χρήση της συσκευής εκτός της χώρας αυτής μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βασικών υπηρεσιών των τηλεπικοινωνιακών παρόχων (όπως π.χ. υποστήριξη 4G, απώλεια σήματος ή χαμηλή ποιότητα κλήσεων), υψηλή κατανάλωση της μπαταρίας και ασυμβατότητα ορισμένων εφαρμογών.
Ένας απλός τρόπος επιβεβαίωσης ότι η συσκευή είναι ρυθμισμένη για την Ελληνική αγορά, είναι οι όροι της εγγύησης να αναγράφονται στην ελληνική γλώσσα. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει επιλογή Ελληνικών στο μενού της συσκευής, όταν είναι σε λειτουργία.
Στο Skroutz θα παρατηρήσεις στους τίτλους ορισμένων smartphones την ένδειξη “EU” δίπλα στον κωδικό μοντέλου. Αυτή η ένδειξη υποδεικνύει ότι οι συγκεκριμένες συσκευές στα εν λόγω ηλεκτρονικά καταστήματα προορίζονται για την Ευρωπαϊκή αγορά, όμως ενδεχομένως να μην εισάγονται από την Ελληνική αντιπροσωπεία. Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες συσκευές καλύπτονται μεν από εγγύηση αντιπροσωπείας, ωστόσο για οποιαδήποτε τεχνική υποστήριξη ή πρόβλημα ενδεχομένως να χρειαστεί να απευθυνθείς στις επίσημες αντιπροσωπείες της εκάστοτε εταιρείας στη χώρα προέλευσης.
Εγγύηση
Όσον αφορά την εγγύηση, όλα τα κινητά τηλέφωνα συνοδεύονται από εμπορική εγγύηση καλής λειτουργίας, η οποία προσφέρεται από τον κατασκευαστή και καλύπτεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής σε εγκεκριμένα κέντρα επισκευής (service centers). Η εμπορική εγγύηση σε καλύπτει επιπρόσθετα των νόμιμων δικαιωμάτων σου από τη σύμβαση της ηλεκτρονικής πώλησης. Η διάρκεια της εμπορικής εγγύησης καθορίζεται από τον κάθε κατασκευαστή ανάλογα με την πιθανή διάρκεια ζωής του κινητού τηλεφώνου.
Για να βρεις τις πληροφορίες σχετικά με την εμπορική εγγύηση, θα πρέπει να ανατρέξεις στη συσκευασία του προϊόντος και να ελέγξεις ότι στο εγχειρίδιο χρήσης αναγράφεται ο χρόνος εγγύησης που παρέχει ο κατασκευαστής.
Για προϊόντα που έχουν αγοραστεί εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να αναγράφεται η ισχύς της εγγύησης σε όλες της χώρες της Ε.Ε.
Πρόσθετα σημεία ελέγχου
Υπάρχουν βέβαια και πιο εμφανείς περιπτώσεις προβληματικών κινητών τηλεφώνων, όπου για παράδειγμα μπορεί να έχει αφαιρεθεί ολόκληρο το λογότυπο του κατασκευαστή, να έχει παραποιηθεί ή αντικατασταθεί κάποιο σύμβολο ή γράμμα.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, το υλικό κατασκευής ενδέχεται να είναι χαμηλότερης ποιότητας, ή ακόμη η ανάλυση της οθόνης και άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά της συσκευής να μην πληρούν τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.Είναι χρήσιμο, λοιπόν, να ενημερώνεσαι για το κινητό τηλέφωνο που θέλεις να αγοράσεις από το επίσημο site του κατασκευαστή.
Αν παραλάβεις προïόν που δεν πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις ή σου δημιουργεί κάποιον προβληματισμό σε κάποιο σημείο, τότε θα πρέπει ενημερώσεις το κατάστημα ή τον κατασκευαστή και να επιστρέψεις το προϊόν.
Ακολουθώντας τα παραπάνω βασικά σημεία ελέγχου θα γλιτώσεις τυχόν κακοτοπιές και θα είσαι σίγουρος ότι το κινητό τηλέφωνο που μόλις αγόρασες ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες σου.
Καλορίζικο το νέο σου smartphone το αρθρο είναι από το ΣΚΡΟΥΤΖ